Coordination Between the JEP and the JEI: The Role of the Indigenous Authorities in the Applied justice of the Post-Agreement

Ana María Zuleta Zuleta
Universidad Católica Luis Amigó, Manizales, Colombia
Roberto Romero-Cárdenas
Universidad Católica Luis Amigó, Manizales, Colombia

Abstract

This article has as its main objective determining how the Special Indigenous Jurisdiction (JEI in Spanish) and Special Jurisdiction for Peace (JEP in Spanish) are coordinated, as well as the role performed by indigenous communities in the applied justice of the post-agreement. To achieve this, the study employs the empirical-analytical and the exploratory-descriptive approach from the Embera Chamí case in Riosucio (Caldas), supported by dialogues with the community about their knowledge of the Special Justice for Peace (JEP) and the possible conflicts that might arise from its application in the sanctioning and criminal justice dimensions. As a result, the study finds that the jurisdictions interact with each other in the framework of the unity, territory, culture and autonomy principles and founded in institutional harmony, legal diversity and understanding between cultures; which allows that the coordination between both finds multiple expressions. As a conclusion, the study finds that far from assuming a passive role and despite the conflict between competences, the Special Indigenous Jurisdiction revindicates different roles in the post-agreement justice in matters such as assistance, attention, integral repair of the victims, construction of truth and memory, re-incorporation of former-combatants indigenous people, among others.

References

  1. Betancur, A. C. (2016, 22 de diciembre). El acuerdo de paz y los derechos territoriales indígenas y afrocolombianos. Grupo Semillas. https://bit.ly/2X6MmQV
  2. Consejo de Estado. (2017). Radicación número: 19001-23-33-000-2017-00216-01(AC). C.P. Ramírez, J. O. https://www.urosario.edu.co/Documentos/Facultad-de-Jurisprudencia/Observatorio-Jurisdiccion-Especial-para-la-Paz/Consejo-de-Estado/19001-23-33-000-2017-00216-01-AC-_1.pdf
  3. Constitución Política de Colombia. (1991). Gaceta Oficial de la República de Colombia n.° 116 de julio 20 de 1991.
  4. Corte Constitucional. (1996). Sentencia C-139 de abril 9. M. P. Gaviria Díaz, C. https://bit.ly/3dRRfmZ
  5. Corte Constitucional. (2006). Sentencia T-382 de mayo 22. M. P. Vargas Hernández, C. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2006/T-382-06.htm
  6. Consejo Regional Indígena de Caldas. Cridec. (2011). Plan de salvaguarda Pueblo Embera de Caldas. Auto 004 de la Corte Constitucional. http://crideccaldas.org/
  7. Función Pública. (2016). ABC de la Jurisdicción Especial para la Paz. https://bit.ly/2R8tygg
  8. Gobierno Nacional de Colombia. (2016). Acuerdo Final para la Terminación del Conflicto y la Construcción de una Paz Estable y Duradera . https://bit.ly/3dY4Xo2
  9. Gómez, J. (2017, 1 de septiembre). Indígenas del Cauca y el posconflicto: “No aceptamos perder autonomía”. Pax en Colombia. https://bit.ly/2JEozQf
  10. Jurisdicción Especial para la Paz. JEP. (2018, 9 de marzo). Acuerdo 001 por el cual se adopta el Reglamento General de la Jurisdicción Especial para la Paz. https://bit.ly/2JHmO4N
  11. Jurisdicción Especial para la Paz. JEP. (2019). Protocolo para la coordinación y articulación de la reparación integral, restaurativa y transformadora de los pueblos indígenas de Colombia. Sistema Integral de Verdad, Justicia, Reparación y No Repetición -SVJRNR. Jurisdicción Especial para la Paz.
  12. Londoño, H. (2006). El fuero y la jurisdicción penal especial indígena en Colombia. Anuario de Derecho Penal. https://bit.ly/2UG3c7s
  13. Ministerio de Agricultura de la República de Colombia. (1995, 7 de diciembre). Decreto 2164 de 1995. Por el cual se reglamenta parcialmente el Capítulo XIV de la Ley 160 de 1994 en lo relacionado con la dotación y titulación de tierras a las comunidades indígenas para la constitución, reestructuración, ampliación y saneamiento de los Resguardos Indígenas en el territorio nacional. Diario Oficial No 42.140. https://www.mininterior.gov.co/sites/default/files/1_decreto_2164_de_1995.pdf
  14. Organización Internacional del Trabajo. OIT. (1989). Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. https://bit.ly/2Xb1FrW
  15. Presidencia de la República de Colombia. (2011). Decreto 4633 de diciembre 9 por medio del cual se dictan medidas de asistencia, atención, reparación integral y de restitución de derechos territoriales a las víctimas pertenecientes a los pueblos y comunidades indígenas. Diario Oficial 48.278 de diciembre 9 de 2011.
  16. Presidencia de la República. (2015). Decreto 1069 de mayo 26 por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Justicia y del Derecho. Diario Oficial 49.523 de mayo 26 de 2015.
  17. Unidad de Búsqueda de Personas Dadas por Desaparecidas. UBPD. (2019). Protocolo de relacionamiento y coordinación entre la UBPD y los pueblos indígenas de Colombia. Jurisdicción Especial para la Paz.
How to Cite
Zuleta Zuleta, A. M., & Romero-Cárdenas, R. (2020). Coordination Between the JEP and the JEI: The Role of the Indigenous Authorities in the Applied justice of the Post-Agreement. Opinión Jurídica, 19(39), 167-185. https://doi.org/10.22395/ojum.v19n39a7

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in

  • CATEGORÍA C