Teaching-Research-Extension: Methodological and Ethical Lessons Learned with Caregivers of the Elderly in Colombia

Main Article Content

Juliana Ortiz Berrio
María Eumelia Galeano-Marín
María Isabel Zuluaga
Viviana Marcela Vélez Escobar
Luz María Hoyos López
Alex Mauricio Lopera

Abstract

The article focuses on the methodological memory and the way in which the relationshipwas built between teaching, research, and extension of the research-training process carried out by the Faculty of Social and Human Sciences of the University of Antioquia in agreement with the Protección S. A. pension fund in five cities of Colombia: Rionegro, Bogotá, Cali, Pereira, and Medellín, with the participation of 202 formal, informal, and volunteer caregivers of elder adults between August 2018 and March 2020. The research that gives rise to the article analyzed the meanings of care constructed by caregivers of elder adults in the five cities, which was conducted from the qualitative perspective with particularistic and collaborative ethnographic modality. This article shows that the articulation of the three university mission axes of extension-teaching-research allows a triple response from the university. In terms of extension, it makes it possible to address an issue of national interest, such as accelerated aging, and to make caregivers visible. The creation of the training space made it possible for caregivers to transform the meanings of care and the meaning of interactions with other subjects who are part of the caregiving process. Finally, it shows the importance of including in the extension processes research exercises that provide scientific support to the social interventions promoted by the university.


How to Cite
Ortiz Berrio, J., Galeano-Marín, M. E., Zuluaga, M. I., Vélez Escobar, V. M., Hoyos López, L. M., & Lopera, A. M. (2022). Teaching-Research-Extension: Methodological and Ethical Lessons Learned with Caregivers of the Elderly in Colombia. Ciencias Sociales Y Educación, 11(22), 120–141. https://doi.org/10.22395/csye.v11n22a6

Article Details

References

Boyle, J. (2003). Estilos de Etnografía. En J. Morse (ed.), Asuntos críticos en los métodos de la investigación cualitativa (pp. 185-214). Universidad de Antioquia.

Calvo-Gil, M., Ayala-Valenzuela, R., Holmqvist-Curimil, M. y Molina-Díaz, C. (2011). Aspectos axiológico-culturales de la ética y el cuidado. Acta Bioethica, 17(1), 133-141. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2011000100015

De la Cuesta Benjumea, C. (2004). Cuidado artesanal. La invención ante la adversidad. Universidad de Antioquia.

Galeano-Marín, M. E., Vallejo Rico, A., Puerta Lopera, I., Aristizábal Salazar, M. N., Isaza Mesa, L. E., Beltrán Urán, H., Ramírez Obando, E., Villegas Múnera, E., Pérez Álvarez, A., Contreras Ríos, M., Arias Grajales, R., Urrego Tuberquia, N., Piedrahita, I. R., del Río Agudelo, V. P. y Tapias, M. F. (s.f.) Voces y sentidos de las prácticas académicas, (4). http://sikuani.udea.edu.co/webmaster/portal/documentos/voces-sentidos-4

Guzmán J. M., Huenchuan, S y Montes de Oca, V. (2003). Redes de apoyo social de las personas mayores: marco conceptual. Notas de Población, (77), 35-70. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/12750

Hernández- Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). McGraw Hill.

Ministerio de Salud de la República de Colombia. (1993, 4 de octubre). Resolución Número 8430 de 1993. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Martorella, A. (2021). Investigación educativa: competencias desarrolladas en un curso de prevención en abuso infantil. Ciencias Sociales y Educación, 10(19), 113-140. https://doi.org/10.22395/csye.v10n19a5

Ortiz-Riaga, M. C. y Morales-Rubiano, M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación y Educadores, 14(2), 349-366. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.6

Rappaport, J. (2007). Más allá de la Escritura: la epistemología de la etnografía en colaboración. Revista Colombiana de Antropología, 43, 197-229. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105015277007

Rogero, G. J. (2010). Los tiempos del cuidado. El impacto de la dependencia de los mayores en la vida cotidiana de sus cuidadores. Instituto de Mayores y Servicios Sociales -IMSERSO.

Rohrbach-Viadas, C. (1997). Cuidar es antiguo como el mundo y tan cultural como la diversidad de la humanidad. Cultura de los cuidados, 1(2), 36-39. https://doi.org/10.14198/cuid.1997.2.06

Rostagnol, S., y Calisto Echeveste, E. (2020). Ensayo fenomenológico experiencial de enseñanza colaborativa en antropología de las corporalidades. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 57-81. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a3

Serna Alcántara, G. (2007). Misión social y modelos de extensión universitaria: del entusiasmo al desdén. Revista Iberoamericana de Educación, 43(3), 1-7. https://rieoei.org/RIE/article/view/2324

Universidad de Antioquia. (1997, 29 de septiembre). Acuerdo superior 124 del 29 de septiembre de 1997. Estatuto Básico de Extensión de la Universidad de Antioquia. [Actualización diciembre de 2015]. https://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/aad3b672-86d6-462b-b0bc-16885332a1f7/estatuto-basico-extension-concordancias.docx?MOD=AJPERES

Zuluaga-Callejas, M. I., Galeano-Marín, M. E., Giraldo-Giraldo, C. B., Vélez-Escobar, V. M., Sánchez-Vallejo, S. M., Lopera-Arango, A. M., Ortiz-Berrío, J. y Barrera-Valencia, D. (2021). Significados del cuidado construidos por cuidadores de personas mayores. Revista Ciencia y Cuidado, 18(1), 54-65. https://doi.org/10.22463/17949831.2741

Zuluaga-Callejas, M. I., Galeano-Marín, M. E., Giraldo-Giraldo, C. B., Vélez-Escobar, V. M., Sánchez- Vallejo, S. M., Lopera-Arango, A. M., Ortiz-Berrío, J. y Barrera-Valencia, D. (2021). Reporte final del diplomado cuidarte, cuidado del cuidador de personas mayores en las ciudades Cali, Medellín, y Pereira. Informe final de investigación registrada con el acta N° COL0045946. Vicerrectoría de Extensión, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Universidad de Antioquia.

Author Biographies

Juliana Ortiz Berrio, Universidad de Antioquia

Antropóloga. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Joven investigadora, Minciencias.

María Eumelia Galeano-Marín, Universidad de Antioquia

Socióloga, Universidad Pontificia Bolivariana (Medellín, Colombia, 1970); especialista en Sociología del Desarrollo Latinoamericano, Universidad de Essex (1978); especialista en Farmacodependencia, Universidad Católica Luis Amigó (Medellín, Colombia, 2002); magíster en Administración Educativa, Universidad de Antioquia (1979). Docente en la Universidad de Antioquia y en la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

María Isabel Zuluaga, Universidad de Antioquia

Psicóloga, Universidad de Antioquia; especialista en Gerencia de Servicios Sociales, Fundación Universitaria Luis Amigó; magister en Salud Pública, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Docente en la Facultad Nacional de Salud Pública, Universidad de Antioquia.

Viviana Marcela Vélez Escobar, Universidad de Antioquia

Psicóloga, Universidad de Antioquia; especialista en psicología organizacional, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Analista de selección en el Centro Colombo Americano.

Luz María Hoyos López, Universidad de San Buenaventura

Psicóloga,  Universidad de San Buenaventura; magister en Neuropsicología;  Universidad de San Buenaventura. Neuropsicóloga en consultorio de la Torre Médica, Clínica Las Américas, Medellín, Colombia.

Alex Mauricio Lopera, Universidad de Antioquia

Enfermero; especialista en Ciencias básicas biomédicas: Fisiología; máster en Cuidado crítico y Emergencias; magíster en Enfermería. Docente en la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.