Training Experience in the Analysis of Teaching Practices with University Professors within a Virtual Environment

Cecilia Durantini | Bio
Universidad Buenos Aires

Abstract

The training of university professors is a growing field. This article presents the pedagogical proposal and the didactic device of the Seminar on Analysis of Teaching Practices at the University of the Master’s Degree in University Teaching at the University of Buenos Aires, in a distance learning format. The purpose is to consider its formative potential and the processes deployed in professionals with teaching experience. Through an approach of successive approximations, the curriculum, program, activities, and student productions are described from the perspective of pedagogy, didactics of training, psychoanalysis, post-structuralist philosophy, and sociology of education. The conclusions identify key aspects of the device to mobilize formative dynamics: framing the pedagogical relationship and classification of the knowledge at stake, articulations between individual work, small group work, and the whole group, and plurality of voices, teacher feedback, and intersubjective encounters. They also reflect on the qualities of formative movements in reciprocal and diversified constitution and transformation. Finally, intersections are proposed between disciplinary and professional fields of origin, university teaching practices, and the pedagogical field, and challenges are outlined regarding the elucidation of the device with a horizon in the educational project.

References

  1. Ardoino, J. (2005). Complejidad y formación: pensar la educación desde una mirada epistemológica. Universidad de Buenos Aires; Novedades Educativas.
  2. Barbier, J. M. (2000). El análisis de las prácticas profesionales: cuestiones conceptuales. L’ Harmattan.
  3. Bedacarratx, V. (2021). Dialéctica de la formación y la práctica docente. Aportes teórico-conceptuales de la pedagogía de la formación y la psicodinámica del trabajo. Encuentro Educativo, Revista de investigación del Instituto de Ciencias de la Educación, 2(2), 31-58. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/5209
  4. Bernstein, B. (1985). Clasificación y Enmarcación del Conocimiento Educativo. Revista Colombiana de Educación, (15), 50-71. https://doi.org/10.17227/01203916.5118
  5. Blanchard Laville, C. (1996). Saber y relación pedagógica. Universidad de Buenos Aires; Novedades Educativas.
  6. Bolívar Osorio, R. (2021). Miradas críticas a la apropiación de la práctica reflexiva en la formación docente. Una revisión de literatura. Encuentro Educativo, Revista de Investigación del Instituto de Ciencias de la Educación, 2(1), 104-132. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/4948
  7. Castoriadis, C. (1975). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.
  8. Deleuze, G. y Guattari, F. (2008). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
  9. Fernández, L. (1994). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en condiciones críticas. Ediciones Paidós.
  10. Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Novedades Educativas.
  11. Ickowicz, M. (2009, 7 y 8 de septiembre). Acerca de la transmisión del oficio de enseñar en la universidad [ponencia]. Primer Congreso Internacional de Pedagogía Universitaria, Buenos Aires, Argentina.
  12. Kaës, R. (2002). Realidad psíquica y sufrimiento en las instituciones. En R. Kaës (ed.), La institución y las instituciones (pp. 15-67). Ediciones Paidós.
  13. Lapassade, G. (1979). El analizador y el analista. Gedisa.
  14. Lourau, R. (1970). El análisis institucional. Amorrortu Editores.
  15. Molina, C. y Linardelli, M. F. (2021). Aprender sobre la marcha. Prácticas de docencia universitaria en salud pública en la pandemia por el nuevo coronavirus. Ciencias Sociales y Educación, 10(19), 23-53. https://doi.org/10.22395/csye.v10n19a2
  16. Montes Pacheco, L., Caballero Guichard, T. y Miranda Bouille, M. L. (2017). Análisis de las prácticas docentes: estado del conocimiento en DOAJ y EBSCO (2006-2016). CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (25), 197-229. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i25.2529
  17. Runge Peña, A. K., Hincapié García, A., Muñoz Gaviria, D. A. y Ospina Cruz, C. (2018). El campo disciplinar y profesional de la Pedagogía en Colombia: Introducción y análisis a algunas de las principales orientaciones teórico-disciplinarias y a los planteamientos de sus autores más representativos. Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.
  18. Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Ediciones Paidós.
  19. Steiman, J. (2018). Las prácticas de enseñanza –en análisis desde una Didáctica reflexiva–. Miño y Dávila.
  20. Souto, M. (2016). Pliegues de la formación. Homo Sapiens.
  21. Souto, M. (2019). Acerca de la noción de dispositivo en la formación universitaria. Educación, Lenguaje y Sociedad, 16(16), 1-16.
  22. Winnicott, D. (2002). Realidad y Juego. Gedisa.
How to Cite
Durantini, C. (2023). Training Experience in the Analysis of Teaching Practices with University Professors within a Virtual Environment. Ciencias Sociales Y Educación, 12(23), 29-46. https://doi.org/10.22395/csye.v12n23a2

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in