Teaching Professional Practice, a Contextualized Device for Training in Bachelor’s Degrees at the San Alfonso University Foundation
Copyright (c) 2021 Ciencias Sociales y Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: December 15, 2020
-
Published: December 14, 2021
Abstract
The different conceptions about teaching practice determine its direct relationship with the prevailing paradigms in the educational field, each one with its specific epistemological substratum. From the elaborate documentary analysis, as a qualitative research technique, it can be inferred that teaching practice has gone from a transmission reception relationship, typical of traditional approaches, to a relationship framed within a critical or emancipatory rationality, such as the reflective investigative approach. This approach makes it possible to conceive teaching practice as a space that achieves, on the one hand, the recognition of the emerging school culture through the diversity of rituals incorporated in the daily school life, and which become devices that make it possible to read the life of the school from a complex perspective, distinguishing between the structural and the contingent, and on the other, recognizing teaching practice as an investigative practice that offers the possibility of generating new knowledge. This new way of conceiving practices from pedagogical theory is recognized as contextualized or situated practices, leading to forming a professional who is recognized as a mediator, reflective, critical and intellectual, to face the pedagogical and social challenges that the environment demands.
References
- Anacona, M., Fayad, J., Granada, I., Gutiérrez, O., Medina, M., Núñez M., Posso, C., Rodríguez, S., Delgado, L., Jaramillo, N., Larroche, C. y Vallejo, C. (2007). Políticas públicas, saber pedagógico y prácticas pedagógicas en la Escuela Normal Superior Farallones de Cali. 1975-2005. En M. Baracaldo (coord.), Investigación de los Saberes Pedagógicos (pp. 55-117). Ministerio de Educación Nacional. https://es.slideshare.net/viteriange/investigacion-de-los-saberes-pedaggicos-men
- Angulo, M. y Álvarez J. (2010). Tres dimensiones de la práctica pedagógica en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de la Salle. Revista de la Universidad de la Salle, (51), 101-116. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2010/iss51/5/
- Baquero, P. (2007). Práctica Pedagógica. Investigación y formación de educadores. Revista de Investigación, 7(1), 9-18. https://www.redalyc.org/pdf/952/95270102.pdf
- Baquero, P. y Villa, W. (2013). Un visitante en el aula. Representaciones de la práctica pedagógica de formación docente. Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
- Bedoya, I. (2008). Pedagogía ¿Enseñar a pensar? Ecoe Ediciones.
- Davini, C. (2008). Acerca de las prácticas docentes y su formación. Ministerio de Educación de Argentina.
- De Tezanos, A. (1986). Maestros Artesanos Intelectuales. Estudio crítico sobre su formación. Universidad Pedagógica Nacional. Centro de Investigaciones.
- Fundación Universitaria San Alfonso (2016a). Documento maestro licenciatura en Filosofía.
- Fundación Universitaria San Alfonso (2016b). Proyecto educativo institucional. Editorial Kimpres.
- Ministerio de Educación Nacional (2013). Sistema Colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. Ediciones MinEducación.
- Ministerio de Educación Nacional (2016, 3 de febrero). Resolución 02041 de 2016. Diario Oficial n.° 49776. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356144_recurso_1.pdf
- López, B. y Basto-Torrado, S. (2010). Desde las teorías implícitas a la docencia como práctica reflexiva. Educación y Educadores, 13(2), 275-291. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1699
- Moreno P. (2001). Lineamientos teóricos de la Práctica Educativa para los proyectos curriculares de la Universidad Pedagógica Nacional. Universidad Pedagógica Nacional. http://institucional.pedagogica.edu.co/admin/UserFiles/documento_pedagogico_09.pdf
- Pavié, A. (2012). Las competencias profesionales del profesorado de lengua castellana y comunicaciones en Chile: aportaciones a la formación inicial [tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. Repositorio Institucional, Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2794
- República de Colombia (1994, 8 de febrero). Ley 115. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial n.° 41214. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
- Schön, D. (1982). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.