Management of Ethnocultural Diversity in the Identity Construction in Sub-Saharan Africa. The Case of Ivory Coast

Abstract

This article discusses, from an essentially analytical perspective, the management of ethnocultural diversity in sub-Saharan Africa, based on an approach to the Ivorian case. It is argued that most of the African states that experienced colonization in the assimilation of their ethnocultural diversities - established by Western models of identity homogenization - were plunged into identity crises that had repercussions on their postcolonial construction process. The case provides an insight into a problem common to the African continent, which raises the need to reflect on models of identity construction appropriate to regions with enormous ethno-cultural diversities. A decolonial turn is proposed, assumed by interculturality as a paradigm of identity construction which, by connecting with the classical African cosmovision, means the revaluation of an ancient civilization propitiated by the resignification of the most autochthonous cultural origins and identity idiosyncrasies.

References

  1. Aapengnuo, C. M. (2010). La mauvaise interprétation des conflits ethniques en Afrique. Bulletin de la Sécurité Africaine, (4), 1-6.
  2. Aguilar, L. F. (2012). Política pública. Una visión panorámica. PUND Bolivia. https://www.undp.org/es/bolivia/publications/pol%C3%ADtica-p%C3%BAblica-una-visi%C3%B3n-panor%C3%A1mica
  3. Amnesty International. (2011). Côte d´Ivoire. «Ils ont regardé sa carte d´identité et ils l´ont abattu». Retours sur six mois de violences post-électorales. https://www.amnesty.org/es/documents/afr31/002/2011/fr/
  4. Arancón, F. (2015, 27 de noviembre). Los caprichos fronterizos de África. El Orden Mundial. https://elordenmundial.com/los-caprichos-fronterizos-de-africa/
  5. Babo, A. (2012). L´étranger à travers le prisme de l´ivoirité en Côte d´Ivoire : Retour sur les regards nouveaux. Migrations Société, 24(144), 99-120.
  6. Babo, A. (2013). L´étranger en Côte d´Ivoire. Crises et controverses autour d´une catégorie sociale. L’Harmattan.
  7. Barth, F. (1976). Los grupos étnicos y sus fronteras. FCE.
  8. Bayart, J. F. (1999). L Á frique dans le monde : une histoire d é xtraversion. Critique internationale, 5, 97-120. https://doi.org/10.3406/criti.1999.1505
  9. Bidima, J. G. (2007). La diversité africaine vue sous l´angle des médias. Diogène, (220), 132-152. https://doi.org/10.3917/dio.220.0138
  10. Bouchard, G. (2011). Qu´est-ce que l´interculturalisme? Revue de Droit de McGill, 56(1). 395-433.
  11. Bouchard, G. (2012). L´intercultualisme. Un point de vue québécois. Boréal.
  12. Burgos, B. (2012, 24 de abril). La Filosofía africana [conferencia]. Fundación Sur. http://www.africafundacion.org/spip.php?article11467
  13. Campos Serrano, A. (1998, 1 de noviembre). Fronteras coloniales, estados africanos y africanos de frontera. Revista de Libros. https://www.revistadelibros.com/fronteras-africanas/
  14. Chauveau, J. y Dozon J. (1985). Colonisation, économie de plantation et société en Côte d´Ivoire. Cahiers ORSTOM, Série Sciences Humaines, 21(1), 63-80.
  15. Chauveau, J. y Dozon J. (1987). L´État, l´économie de plantation et les ethnies en Côte d´Ivoire. En E. Terray (ed.), L´État contemporain en Afrique (pp. 221-296). L’Harmattan.
  16. Comboni, S. y Juárez, J. M. (2016). La interculturalidad como proceso: Un diálogo entre saberes. En O. Contreras y H. Torres (coords.), 5 Congreso Nacional de Ciencias Sociales. 14. Diversidad social y cultural: transformaciones y continuidades (pp. 29-59). Consejo Mexicano de las Ciencias Sociales. https://bit.ly/3vidDjK
  17. Cuende, G. (2008). Aproximación al pensamiento de L. S. Senghor. Revista Miscelánea de Investigación, (22), 35-56.
  18. Diakité, S. (2007). La problématique de l´ethnophilosophie dans la pensée de Marcien Towa. Le portique, (2), 1-11.
  19. Dietz, G. (2017). Interculturalidad : una aproximación antropológica, Perfiles Educativos, 34 (156), 192-207.
  20. Flan, G. L. (2019). Construcción identitaria en África. Un análisis desde los estudios de identidad, poder y agencia. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, (76), 81-88. https://doi.org/10.33064/iycuaa2019761804
  21. Flan, G. L. (2020). Construcción identitaria en África. El caso de la marfilidad en Costa de Marfil [tesis doctoral, Universidad de Colima].
  22. Flan, G. L. (2022a). Movimientos sociales insurreccionales en África occidental: una mirada retrospectiva a la rebelión armada en Costa de Marfil de 2002 a 2011. Oasis, (35), 213-233. https://doi.org/10.18601/16577558.n35.11
  23. Flan, G. L. (2022b). Construcción de sociedades justas, pacíficas e inclusivas desde las identidades nacionales. Una aportación a la Agenda 2030. Ciencias Sociales y Educación, 11(21), 56-81. https://doi.org/10.22395/csye.v11n21a3
  24. Fornet–Betancourt, R. (2006). La interculturalidad a prueba. Concordia / Reihe Monographien, 43. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/la%20interculturalidad%20a%20prueba.pdf
  25. Fornet–Betancourt, R. (2007). La filosofía intercultural desde una perspectiva latinoamericana. Solar (3), 23-40. http://revistasolar.org/wp-content/uploads/2020/06/SOLAR-3-23-40.pdf
  26. Freelang. (s. f.). FREELANG – Cartes linguistiques. Consultado el 10 de enero de 2022. https://www.freelang.com/familles/cartes_langues.php
  27. Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.
  28. Giménez, G. (2006). El debate contemporáneo en torno al concepto de etnicidad”. Cultura y Representaciones Sociales, 1(1), 129-143. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102006000100005
  29. Gutiérrez, J. L. (2017, 1 de junio). Ubuntu: une culture africaine de solidarité humaine. Africa Europe Faith and Justice Network. http://aefjn.org/fr/ubuntu-une-culture-africaine-de-solidarite-humaine/
  30. Grimes, B. (2000). Ethnologue: languages of the world. Summer Institute of Linguistics.
  31. Herder, J. (1959). Ideas para una filosofía de la historia de la humanidad. Ediciones Losada.
  32. Herder, J. (2000). Genio nacional y medio ambiente. En B. Fernández (comp.), La invención de la nación. Lectura de la identidad de Herder a Homi Bhabha (pp. 27-52). Manantial.
  33. Hountondji, P. (1977). Sur la philosophie africaine. Critique de l´ethnophilosophie. François Maspero.
  34. Human Rights Watch. (2011). Ils les ont tués comme si rien n´était. Le besoin de justice pour les crimes post-électoraux en Côte d´Ivoire. https://www.hrw.org/sites/default/files/reports/cdi1011frwebwcover.pdf
  35. Huntington, S. (1993). ¿Choque de civilizaciones? Foreign Affairs en Español. https://web.archive.org/web/20181001000000/http://rodare.cl/fda/unidad-i/Huntington_ChoqueCivilizaciones.pdf
  36. Huntington, S. (2001). El choque de civilizaciones y la reconfiguración del orden mundial. Paidós.
  37. Kenneth Tafira, H. (2016, 26 de septiembre). Fronteras africanas: la necesidad de una ciudadanía africana ahora. Umoya. Federación de Comités en Solidaridad con África Negra. https://umoya.org/2016/09/26/fronteras-coloniales-la-necesidad-de-una-ciudadania-africana-ahora/
  38. Karenga, M. (2007, 8 de febrero). Kawaida philosophy and practice. Questions of life and struggle. Los Angeles Sentinel. http://www.us-organization.org/position/documents/KawaidaPhilosophyandPractice.pdf
  39. Krainer, A. (2019). Interculturalidad y su aporte para los proyectos de desarrollo. En G. R. Valarezo (coord.), Territorio, identidad e interculturalidad (pp. 25-45). Congope; Abya-Yala. http://www.congope.gob.ec/?publicacion=territorio-identidad-e-interculturalidad
  40. Krasner, S. (2001). Soberanía. Hipocresía organizada. Paidós Ibérica.
  41. Mballa, L.V. (2008). El estado africano: entre crisis y conflictos. Razón y Palabra, (62), 1-12.
  42. Mballa, L. V. (2020). Un acercamiento al concepto de comunidad en el universo tradicional negroafricano. Estudio de Asia y África, 55(2), 295-324. https://doi.org/10.24201/eaa.v55i2.2488
  43. Mballa, L. V. (2016). La organización de la Unidad africana (OUA) frente a la realidad de un Estado improvisado. En L. V. Mballa y F. Adonon (coords.), Organización de la Unidad Africana-Unión Africana, 50 años después: seguridad, conflictos y liderazgo (pp. 15-37). Universidad de San Luis Potosí.
  44. Mbembe, A. (2002). On the power of the false. Public Culture, 14(3), 629-641. https://doi.org/10.1215/08992363-14-3-629
  45. Mbodo, O. (2007) Violences ethniques en Afrique. Relations, (715). https://cjf.qc.ca/revue-relations/publication/article/violences-ethniques-en-afrique/
  46. Mignolo, W. (2013). Geopolítica de la sensibilidad y del conocimiento. Sobre (de) colonialidad, pensamiento fronterizo y desobediencia epistémica. Revista de Filosofía, 30(74), 7-23. https://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/18261
  47. Ndlovu-Gatsheni, S. J. (2012). Bringing identity into International Relations: Reflections on Nationalism, Nativism and Xenofobia in Africa, En S. Cor-nelissen, F. Cheru, F y T. M. Shaw (eds.), Africa and International Relations in the 21th Centry (pp. 69-86). Palgrave Macmillan.
  48. Nkouatchet, N. R. (2015, 12 de noviembre). La question identitaire en Afrique. Afrik.com. http://www.afrik.com/la-question-identitaire-en-afrique
  49. Portillo, A. (2009). Una aproximación a la realidad lingüística del continente africano. Aldea Mundo, 14(27). 49-53.
  50. Prebisch, R. (1976). Crítica al capitalismo periférico. Revista de la CEPAL, 6(1), 7-73.
  51. Prebisch, R. (1981). Capitalismo periférico. Crisis y transformación. FCE.
  52. Quijano, A. (2014). Cuestiones y horizontes. De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Clasco.
  53. Tempels, P. (1945). La philosophie bantoue. Éditions de l´évidence.
  54. Renan, E. (1882, 11 de marzo). Qu´est-ce qu´une nation? [conferencia, Sorbona]. http://www.iheal.univparis3.fr/sites/www.iheal.univ-paris3.fr/files/Renan_-_Qu_est-ce_qu_une_Nation.pdf
  55. Rincón, O., Milán K. y Rincón, O. (2015). El asunto decolonial. Conceptos y debates. Perspectivas. Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura, 3(5). 75-94.
  56. Rossantanga-Rignault, G. (2012). Identités et démocraties en Afrique. Entre hypocrisie et faits têtus. Afrique Contemporaine, 2(242), 59-71.
  57. Rosemann, P. (1998). Penser l’Autre : la philosophie africaine en quête d’identité. Revue Philosophique de Louvain, 96(2), 285-303.
  58. Saenz, S. (2012, 22 de septiembre). Las engañosas fronteras del continente africano. Iceberg Cultural Intelligence. https://icebergconsulting.wordpress.com/2012/09/22/las-enganosas-fronteras-delcontinente-africano/
  59. Smith, É. (2004). Les cousinages de plaisanterie en Afrique de l’Ouest, entre particularismes et universalismes. Raisons politiques, (13), 157-169. https://doi.org/10.3917/rai.013.0157
  60. Tajfel, H. (1984). Grupos humanos y categorías sociales. Editorial Herder.
  61. Walsh, C. (2005a). La interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación.
  62. Walsh, C. (2005b). Interculturalidad, conocimientos y decoloniadidad. Signo y Pensamiento, 24(46), 39-50. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4663
  63. Walsh, C. (2007). Interculturaidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogía, 19(48), 25-35. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6652
  64. Walsh, C. (2009). Interculturalidad, estado y sociedad. Luchas (De) coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar; Abya-Yala.
  65. Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia y C. Walsh (coords.), Construyendo interculturalidad crítica (pp. 75-96). III-CAB.
  66. Weber, M. (2002). Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. FCE.
How to Cite
Flan, G. L. (2023). Management of Ethnocultural Diversity in the Identity Construction in Sub-Saharan Africa. The Case of Ivory Coast. Ciencias Sociales Y Educación, 12(23), 211-233. https://doi.org/10.22395/csye.v12n23a10

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in