University Education with Performance-Inspired Methodologies: Experimentation-Creation with Arts and Performance-Research

Edilberto Hernández González | Bio
Universidad de San Buenaventura

Abstract

In this article, we approach performance-inspired methodologies, such as performance-research and experimentation-creation with arts, based on the analysis oftraining practice in articulation with the activities of the research project methodological contributions of performance research to socio-anthropological studies on bodies. In this sense, we have located theoretically and epistemologically some keys of the previously mentioned methodologies, systematizing a research-training practice of the research-line: Cultural Studies and Contemporary Languages, highlighting in this training practice, the pedagogical power of experimentation with materialities in the classroom and in other social spaces, which allowed us to encourage writing processes, the creation of artistic artifacts, and the collective composition of performative action. These performative methodologies pose the need to open ourselves to the affecting power of materialities and inaugurate more delicate perceptual folds.

References

  1. Antropología del Cuerpo UBA. (2018). Transmutaciones del ser en el mundo [video]. Vimeo. https://vimeo.com/268161499
  2. Citro, S. (1997). Cuerpos festivo-rituales: Aportes para una discusión teórica y metodológica [ponencia]. V Congreso Argentino de Antropología Social, Universidad de La Plata, La Plata, Argentina.
  3. Citro, S. (2014). Cuerpos significantes. Nuevas travesías dialécticas. Corpo Grafías. Estudios críticos de y desde los cuerpos, 1(1), 10-40. https://doi.org/10.14483/cp.v1i1.8414
  4. Citro, S. V. y Equipo de Antropología del Cuerpo y la Performance. (2017a). Aportes metodológicos de la performance-investigación a los estudios socio-antropológicos sobre los cuerpos. Secretaría de Ciencia y Técnica. Universidad de Buenos Aires.
  5. Citro, S. (2017b). Corporalidades, procesos de subjetivación y nuevas metodologías etnográficas [ponencia]. Reunión de Antropología del Mercosur. Posadas, Misiones, Argentina.
  6. Citro, S. V. y Rodríguez, M. (2020). Materialidades afectantes, memorias reflexivas y ensayos performáticos. Movilización de saberes encarnados en la universidad. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 23-56. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a2
  7. Coccia, E. (2017). La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Miño y Dávila Editores.
  8. Deleuze, G. (2008). En medio de Spinoza. Editorial Cactus.
  9. Deutsche Welle. (2019). Máscaras misteriosas [video]. DW. https://www.dw.com/es/m%C3%A1scaras--misteriosas/video-51667700
  10. Fischer-Lichte, E. (2004). Estética de lo performativo. Abada Editores.
  11. Groenen, M. A. M., Archibald, A., Uenishi, H., Tuggle, C. K., Taekuchi, Y., Rothschild, M. F., Rogel-Gaillard, C., Park, C., Milan, D., Megens, H. J., Li, S., Larkin, D. M., Kim, H., Frantz, L. A. F., Caccamo, M., Ahn, H., Aken, B. L., Anselmo, A., Anthon, C., Auvil, L., Badaoui, B., Beattie, C. W., Bendixen, C., Berman, D., ... Schook, L. B. (2012). Analyses of pig genomes provide insight into porcine demography and Evolution. Nature, 491, 393-398. https://doi.org/10.1038/nature11622
  12. Hernández, E., Ospina, T. y Vásquez, L. (2020). Paisajear: un método cartográfico para ir tras las educaciones (otras) que se producen en una planta de producción. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 5(1), 1-16. https://bit.ly/2TuJtd8
  13. Hernández, E. (2020). Gotear Videoarte [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=B8vU_WhW6MY
  14. Ingold, T. (2010). Bringing Things to Life: Creative Entanglements in a World of Materials. Realities Working Papers, (15). https://bit.ly/3i0T6Kg
  15. Ingold, T. (2013). Los Materiales contra la materialidad. Papeles de Trabajo, 7(11), 19-39.
  16. Lapoujade, D. (2018). Las existencias menores. Editorial Cactus.
  17. Merlau-Ponty, M. (1994) Fenomenología de la percepción. Editorial Planeta.
  18. Merleau-Ponty, M. (2010). Lo visible y lo invisible. Editorial Nueva Visión.
  19. Revista Estesis. (2020). Volumen 9. Núm. 9.
  20. Zapata, M. y Hernández, E. (2019). De la porosidad y otras expansiones de los cuerpos. Ciencias Sociales y Educación, 8(16), 43-56. https://doi.org/10.22395/csye.v8n16a3
  21. Zapata, M., Hernández, E. y Muñoz-Córdoba, J. (2021). Cuerpos-plástico: modos de habitar el espacio público. Encuentros, 19(02). 131-142. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2593
How to Cite
Hernández González, E. (2023). University Education with Performance-Inspired Methodologies: Experimentation-Creation with Arts and Performance-Research. Ciencias Sociales Y Educación, 12(23), 77-90. https://doi.org/10.22395/csye.v12n23a4

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in