Educational Research: Competences Developed in a Child Abuse Prevention Course

Main Article Content

Ana María Martorella

Abstract

This work is the result of a qualitativequantitative educational research, of a blended course on prevention of child abuse. It was aimed at a heterogeneous group of professionals committed to the child and adolescent population. It took place for eight months long with monthly meetings. The teaching role was in charge of a pediatrician specialist in child and adolescent psychiatry facility. Various pedagogical strategies were implemented through the administration of conceptual, procedural and attitudinal content, which favored the acquisition of suitable competences for the objective proposed in the curriculum design. The evident interest in the resolution of child victimization, the difficulty for interdisciplinary teamwork and the dropout of the course by 75 % of the enrolled students stand out among the results observed during the diagnostic, formative and final evaluations. It can be concluded that this type of professional work shows the replication of identifying models of stereotyped gender roles culturally assigned to women in childcare, and that child victimization generates abandonment of the task due to resistance to suffering.


How to Cite
Martorella, A. M. (2021). Educational Research: Competences Developed in a Child Abuse Prevention Course. Ciencias Sociales Y Educación, 10(19), 113–140. https://doi.org/10.22395/csye.v10n19a5

Article Details

References

Bélisle, C. y Linard, M. (1996). Quelles nouvelles compétences des acteurs de la formation dans le contexte des TIC? Éducation Permanente (127), 19-47.

Brassard, M. y Hardy, D. (1984). Psychological Maltreatment, The Battered Child. Fifth edition. The University of Chicago Press.

Boyatzis, R. (1982). The competent manager. A model for effective performance. Wiley & Sons.

Bunk, G. (1994). La transmisión de competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales en la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=131116

Candreva, A., Martorella, A., y Susacasa, S. (2011). Competencias vinculadas a la psiquiatría en el ejercicio general y de las especialidades. Educación Médica Permanente, 2(2), 36-37.

Gilbert, P. y Parlier, M. (1992). La compétence: du 'mot valise' au concept opératoire. Actualité de la formation permanente, 116, 14-18. https://www.researchgate.net/publication/271199193_La_competence_Du_mot_valise_au_concept_operatoire

Ginisty, D. (1997). L’home au centre du debat sur les competences, Entreprisesformation, 103, 16-17.

Gobierno de Canadá (2007). Key Leadership Competencies, Canada Public Service Agency and the Public Service Commission.

González, N., Zerpa, M., Gutierrez, D. y Pirela, C. (2007). La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, 13(23), 279-309. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf

Hayes, R. H. (1985). Strategic Planning Forward in Reverse. Harvard Business Review, 111-119. https://hbr.org/1985/11/strategic-planning-forward-in-reverse

Helfer, M., Kempe, R. y Krugman, R. (1984). The Battered Child (5ª ed). The University of Chicago Press.

Hume, D. (1984). Tratado de la naturaleza Humana. Ediciones Orbis.

Jessup, G. (1991). Outcomes: NVQs and the emerging model of education and training. Falmer Press.

Klimovsky, G. (1994). Las desventuras del conocimiento científico: Una introducción a la epistemología. A-Z Editora.

Laudan, L. (1986). El progreso y sus problemas. Hacia una teoría del crecimiento científico. Ediciones Encuentro.

Le Boterf, G. (1994). De la competence. Les Editions d’Organisations.

Le Boterf, G. (1997). Entrevista por Aattane, CH. Entreprises-formation, 100, 48-49.

Le Boterf, G. (2000). Construire les competentes individuelles et collectives. Editions d’Organisation.

Losada, A. V. (2012). Epidemiología del abuso sexual infantil. Revista de Psicología GEPU, 3(1), 201-229

Malpica, M. (1996). El punto de vista pedagógico. En A. Argüelles (ed.), Competencia laboral y educación basada en normas de competencia (pp. 123 -140). Limusa.

Martorella, A. y Portugués, A. (1998). Prevention of Sexual Abuse in Children with Learning Disabilities. Child Abuse Review, 7 (5), 355-359. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0852(199809/10)7:5%3C355::AID-CAR506%3E3.0.CO;2-O

Martorella, A. (2010). Abuso sexual infantil: El juego como factor de resiliencia [conferencia]. XI Congreso Virtual Internacional de Psiquiatría, Psicología y Salud Mental (Interpsiquis). http://psiqu.com/1-998

Martorella, A. y Candreva, A. (2011). Competencias de Psiquiatría necesarias para el ejercicio profesional de otras especialidades médicas. [conferencia]. XII Congreso Virtual Internacional de Psiquiatría, Psicología y Salud Mental (Interpsiquis). https://bit.ly/2OppgCx

Martorella, A. (2013a). Construcción Histórica del conocimiento científico. Psiquiatría.com. https://psiquiatria.com/bibliopsiquis/construccion-historica-del-conocimiento-cientifico

Martorella, A. (2013b). El Rol del Médico en la Educación sexual Infantil y del Adolescente. Tercera Época. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 4(2), 1-1. http://revista.med.unlp.edu.ar/archivos/201312/27-Martorella.pdf

Martorella, A. (2014a). Educación Sexual para Alumnos con Retardo Mental Leve. [conferencia]. XV Congreso Virtual Internacional de Psiquiatría, Psicología y Salud Mental (Interpsiquis). http://psiqu.com/1-5255

Martorella, A. (2014b). La educación sexual y el sistema educativo. XV Congreso Virtual Internacional de Psiquiatría, Psicología y Salud Mental (Interpsiquis). http://psiqu.com/1-5254

Martorella, A. (2015). Revictimización de los niños víctimas de abuso sexual infantil intrafamiliar por el poder judicial. Bibliopsiquis. Blogs de psiquiatría. http://psiqu.com/1-1874

Montmollin, P. (1984). L’intelligence de la tache. Lang.

Perrenoud, P. (1999). Construir competencias desde la escuela. Dolmen.

Sainz Leyva, L. (2002). La evaluación del aprendizaje: Educación vs. Autoridad: una propuesta formativa y no impositiva en pos del consenso profesor-estudiante. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1031447

Author Biography

Ana María Martorella, Profesionales Latinoamericanos contra el Abuso de Poder, Argentina

Médica. Universidad de Buenos Aires (1976-1983).

Especialista en Psiquiatría Infanto Juvenil. Universidad de Buenos Aires (1987-1990).

Especialista en Enfermedades Infecciosas. Ministerio de Salud y Acción Social de la Nación (1986-1990).

Especialista en Infectología Pediátrica. Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires (1986-1990).

Especialista Consultora en Psiquiatría y Psicología Infanto Juvenil. Colegio de Médicos de la Pcia. de Buenos Aires (2008).

Capacitación en Práctica Procesal- Perito. Ministerio de Justicia de la Pcia. de Buenos Aires (1999).

Formación en Pedagogía Médica. Universidad Nacional de La Plata (2000-2004).

Máster en Prevención en Violencia de Género. Universidad de Salamanca (2016-2018).

Doctoranda. Facultad de Psicología. Universidad de Salamanca (2018-2023).

Médica de Planta Permanente- Psiquiatra Infanto Juvenil- Servicio de Salud Mental en el Hospital Interzonal Especializado Materno Infantil 'Dr. Vitorio Tetamanti'.