Art in Billboard Iconological and Iconographic Study of Billboard in Colombia between 2000 and 2010

Main Article Content

Jorge Esteban Zapata Garcés
Ilvar Josué Carantón Sánchez

Abstract

Billboard history and evolution in Colombia has been founded on the influence of modern movements. In order to understand artistic relationships and their persuasive function since the end of the 19th century and early the 20th century, important movements of the period are mentioned. Art deco, for instance, is outstanding for its stylish zig-zag shapes and art nouveau, instead, characterizes for its particular organic elements and female silhouettes. This article is part of a research on the iconological and iconographic analysis of billboard in Colombia between 2000 and 2010.

How to Cite
Zapata Garcés, J. E., & Carantón Sánchez, I. J. (2011). Art in Billboard Iconological and Iconographic Study of Billboard in Colombia between 2000 and 2010. Ciencias Sociales Y Educación, 2(3), 65–84. Retrieved from https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/803

Article Details

References

Confashions from Kuwait. Warhol, Andy and fortnight of fashion, recuperado en http://www. confashionsfromkuwait.com/2010/10/andywarhol-fortnight-of-fashion.html (obtenido el 10 de junio de 2011).

Dorignac, Emiliano. Apuntes de la cátedra de la Universidad de Palermo, Historia del Afiche, obtenido el 10 de octubre de 2011 de http://www.ideocentro.com/recursos.php?id=36&estudio_ diseno_ web _ ideocentro=Afiche---Cartel (obtenido el 11 de mayo de 2013).

González de Zárate, Jesús María (2010). Cine y letras, recuperado en http://www.guzmanurrero.es/index.php/Exposiciones/dali-ilustrador-suenosen-papel/Page-5.html (obtenido el 10 de junio de 2011).

Jajamovich Guillermo y Ayarza María Sol. Arte y ciudad Los Stencil en Buenos Aires, en http://www.wokitoki.org/wk/133/arte-y-ciudadlos-stencils-en-buenos-aires/4 (obtenido el 11 de mayo de 2013).

Lavin, Irving, (1995) editor, Meaning in the Visual Arts: View from the Outside. A Centennial Commemoration of Erwin Panofsky (1892-1968), Princeton, Institute of Advanced Study.

Mariscal Rocío. Conocer el método iconográfico e iconológico, http://www.odiseo.es.vg/ (obtenido el 11 de mayo de 2013). Editado por Asociación cultural Odiseo, 2001-2002, revisado el 3 de marzo de 2012.

Martínez Val, Juan, (2005) Fundación Iberdrola, Gutenberg y las tecnologías del arte de imprimir. Recuperado de http://www.fundacioniberdrola.org/webfund/gc/prod/es _ ES/contenidos/docs/gutenberg.pdf (obtenido el 11 de mayo de 2013).

Panofsky, Erwin. (1979) El significado de las artes visuales, Barcelona: Alianza Editorial

Rubio. Oliva María, (2010), El arte de la luz en El Arte de la luz, LaszloMoholy Nagy Circulo de Bellas Artes, Iberia, recuperado en http://blog.fotolia.com/cl/2010/06/02/el-circulo-de-bellas-artesacoge-la-exposicion-laszlo-moholy-nagy-elarte-de-la-luz-una-nueva-produccion-querecorre-la-obra-multidisciplinar-del-artista (obtenido el 11 de mayo de 2013).

Schlemmer, Oskar, El taller teatral y la Bauhaus, Color y forma http://pincelyburil.blogspot. com/2008/11/oskar-schlemmer-el-taller-teatral-y-la _ 08.html (obtenido el 8 de marzo 2012).

Von Eckardt, Heinrich, Escuela de la Bauhaus. Recuperado en http://es.wikipedia.org/wiki/Escuela _ de _ la _ Bauhaus (obtenido el 10 de junio de 2011).
Author Biographies

Jorge Esteban Zapata Garcés, Institución Universitaria Luis Amigó

Master of Arts, University of Northern Iowa (Estados Unidos) y maestro en Artes Plásticas, Universidad Nacional de Colombia. Profesor de cátedra de la Institución Universitaria Luis Amigó.  Correo electrónico: jorgezapataga@hotmail.com

Ilvar Josué Carantón Sánchez, Universidad de Medellín

Maestro en Bellas Artes de la Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá, especialista en Gestión Cultural de la Universidad de Antioquia y magíster en Historia del Arte de esta misma universidad. Profesor de tiempo completo del Departamento de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad de Medellín. Correo electrónico: josue.caranton@gmail.comÂ